Lancering online platform

Onze vrijwilligerswerking kent sinds de opstart in 2019 een fikse groei. Vandaag kunnen we met trots zeggen dat er meer dan 1300 budgethouders en bijna 4000 vrijwilligers bij ons zijn aangesloten.

Een dergelijke groei vraagt een vooruitstrevende werkwijze die ons toelaat om budgethouders, vrijwilligers, bewindvoerders en bijstandsorganisaties nog beter van dienst te kunnen zijn. Een werkwijze die voor alle partijen sneller, eenvoudiger én gebruiksvriendelijker is.

Daarom lanceerden wij een digitaal platform dat onze huidige manier van werken informatiseert. Via dit platform kunnen alle partijen hun dossier(s) volledig zelf raadplegen en beheren.


Hoe kan je inloggen op het platform?

  • Klik bovenaan in het menu op de knop ‘Mijn dossier’. Deze knop brengt je naar het platform.
  • De eerste stap is om een account aan te maken. Dit doe je aan de hand van een e-mailadres en wachtwoord. Van zodra je account bevestigd is, kan je inloggen op het platform. Budgethouders en vrijwilligers die reeds bij ons ingeschreven zijn, krijgen een uitnodiging per mail (of per post) toegestuurd.
  • De tweede stap is om een dossier te openen als budgethouder of vrijwilliger (of bewindvoerder). Elke persoon krijgt na het openen van een dossier een eigen dossiernummer toegewezen. Als budgethouder kan je een vrijwilliger toevoegen via zijn/haar dossiernummer.


Welke voordelen biedt het platform?

  • Het platform zal je verlossen van al het papierwerk.
  • Overeenkomsten en informatienota’s (vroegere aanmeldingsfiche en afsprakennota) kunnen eenvoudig online binnen het platform opgesteld en ondertekend worden. Je kan deze achteraf ook steeds raadplegen in je account.
  • Je kan je persoonlijke gegevens raadplegen en beheren.
  • Budgethouders krijgen een overzicht van alle vrijwilligers die hen ondersteunen en kunnen eenvoudig nieuwe vrijwilligers toevoegen. Vrijwilligers krijgen op hun beurt een overzicht van alle budgethouders die zij ondersteunen.
  • Een vrijwilliger kan eenvoudig zelf zijn/haar forfaitaire kosten en verplaatsingskosten ingeven. De budgethouder krijgt hiervan een melding en keurt deze al dan niet goed.
  • Een budgethouder krijgt een overzicht van alle facturen en goedgekeurde kosten. Een vrijwilliger krijgt een overzicht van alle kostennota’s.
  • Een budgethouder heeft zowel bij registratie als in een latere fase de mogelijkheid om aan te geven dat zijn/haar dossier mee beheerd moet/mag worden door een bewindvoerder of bijstandsorganisatie.
  • Aan de maandelijkse kosten voor administratie en verzekering verandert er niets. De kost van 9 euro per vrijwilliger per maand blijft behouden.


Hoe geef je als vrijwilliger kosten in via het platform?

Vrijwilligers die reeds bij ons gekend zijn, kunnen hun kosten vanaf de maand juli 2023 ingeven via het platform. Kostenformulieren die betrekking hebben op de voorgaande maanden (vb. juni), kunnen niet via het platform ingeven worden, maar moeten ons op de oude manier worden toegezonden. Wij zullen deze nog op de oude manier verwerken.

Nieuwe vrijwilligers die zich registreren op het platform, kunnen kosten ingeven in het platform van zodra de informatienota door alle partijen digitaal ondertekend werd.


Ben je digitaal niet zo goed onderlegd of schrikt het online platform je af?

Geen zorgen, wij zijn er om je te helpen. Onze medewerkers blijven beschikbaar voor vragen en zoeken graag samen met jou naar een passende oplossing. Je kan ons contacteren op het nummer 011 85 84 66 (elke werkdag van 9u00 tot 12u00) of per mail via vrijwilligers@focusopemancipatie.be.

Beheer nu zelf jouw dossier via ons online platform! Log hier in op jouw dossier.